Exempel på erbjudande på bredband

I kampen om bredbandskunderna har ofta leverantörerna olika erbjudanden för att locka till sig kunderna. Genom att förstå vad de innebär blir det även lättare att hitta ett erbjudande på bredband som passar utifrån behov och plånbok.

”Ingen bindningstid”

Bredband via fiber har ofta bindningstid och/eller uppsägningstid. Med mobila bredband är det däremot vanligare att det inte finns någon bindningstid. Det enda som behöver betalas är den påbörjade månaden.

Är det ingen bindningstid på ett fiberavtal är det alltså en fördel. Är det något som en operatör använder för att marknadsföra mobila bredband väger det inte lika tungt.

”Halva priset i 4 månader”

Ett vanligt erbjudande på bredband är att kunden får betala halva priset under de tre eller fyra första månaderna. För operatörerna är detta ett sätt att få in nya kunder som sedan ofta stannar betydligt längre än dessa månader.

Som kund är det viktigt att vara uppmärksam på hur många månader som rabatt ges och om detta erbjudande följer med några villkor.

Ta tre – betala för två

Operatörer som både har telefoni, bredband och TV kan exempelvis erbjuda kunderna att teckna två av dessa tjänster och få den tredje gratis. Det blir därmed ett erbjudande på bredband, telefoni och TV på samma gång och innebär att totala kostnaden för dessa tjänster kan pressas. Dessutom upplever många att det är bekvämt att få en enda faktura för dessa tjänster tillsammans.

Erbjudande på bredband inklusive router

För fast bredband kan operatörerna erbjuda paketlösningar. Det kan exempelvis vara att kunden får en router om de snabbare hastigheterna (dyrare nivåer) väljs på bredbandet. Det finns även varianter där kunden delbetalar de tekniska sakerna tillsammans med abonnemanget.

Ett erbjudande på bredband där en gåva ingår har däremot mycket ofta bindningstid. I annat fall skulle kunden kunna teckna erbjudandet, ta gåvan och sedan säga upp avtalet direkt. Kostnaden för den produkt som ges ut kommer alltså operatören att ”ta igen” under abonnemangstiden.

Erbjudanden gör det svårare att jämföra

Att operatörerna har olika erbjudanden, och även ändrar dessa över tid, kan upplevas som fördelaktigt för kunden. Det är helt enkelt extra lönsamt att byta till just den operatören. Men det finns även en nackdel. Att jämföra totala kostnaden blir svårare. Är det billigare med ett bredband som även ger 50 % rabatt på routern eller bör det mobila abonnemanget med halva priset första 4 månaderna väljas?